Bokanmeldelse; Lisboa av Ola Innset

Lisboa - en roman om Lisboa, livet og kjærligheten

Lisboa – en roman om Lisboa, livet og kjærligheten

Dette er Ola Innset sin debut roman. Og etter min er det en vellykket debut. Han skriver om livet, kjærligheten, om Lisboa og om portugisisk væremåte. Hovedpersonen møter en portugisisk jente som er på interrailtur i Oslo. De forelsker seg og han bestemmer seg for å flytte etter henne til Lisboa. Boka handler mye om den norske guttens møte med en jente fra et annet land og en annen og for han ukjent kultur. Gjennom hovedpersonens observasjoner og ofte morsomme funderinger blir vi involvert i en ung gutts kjærlighetsliv, og hans syn på portugisere, portugisisk omgangsform og tenkemåte. Som roman er den en lettlest og underholdende bok som jeg koste meg med å lese. Som reise guide i Lisboa holder den absolutt mål. Men kanskje går den i litt for kjente løyper i Lisboa, i alle fall for de av oss som har vær der mange ganger selv. For lesere som ikke har vært i Lisboa før, så tenker jeg at boken absolutt må pirre reiselysten og nysgjerrigheten til dette for mange nordmenn litt ukjente landet. Skal jeg våge meg på et terningkast så blir det en svak femmer. God lesing og god reise!

2 thoughts on “Bokanmeldelse; Lisboa av Ola Innset

1. Hei, så fint å finne en norsk blogg om Portugal. Det er ikke mange blogger som bare er fra Portugal, noen på engelsk. Vi er to søstre som har tilbrakt vinteren i Santa Barbara de Nexe. Vi har reist til Portugal i ca. 30 år og en relativt PortuGALE. Jeg har nå leid et hus i São Brás de Alportel, planen er å flytte hit for godt . Skal lese meg gjennom “mittportugal”. Ser veldig bra ut.
    Mvh Marianne

2. Hei,
    hyggelig at du likte bloggen. Det blir jo bidrag i litt rykk og napp 🙂 Fin og koselig hjemmeside dere har. Jeg legger en link på min side til den. Så bygger vi et lite Portugal nett samfunn 🙂